Keď jazdíte na motorke, potrebujete prilbu. Otázkou však je, akú prilbu. Moto prilby EresRacing na skúter, s ktorým každý deň prejdete nejaké dva kilometre po bočných uličkách do práce, by mali vyzerať trošku inak, ako keď na motorke jazdíte na sto kilometrové vzdialenosti a navyše závratnou rýchlosťou a ešte navyše, po diaľnici medzi ďalšími bláznami. Ďalšou samostatnou kategóriou je motokros alebo jazdenie v prírode – lese. Poďme na to, ako si prilbu vybrať čo najlepšie.
Výberu venujte dostatok pozornosti
Najprv vám na príklade, ktorý sa stal mne, v krátkosti vysvetlím, ako prilby vlastne fungujú. Mal som naozaj kvalitnú helmu, ktorú som využíval na rýchle jazdenie po normálnej ceste a na dlhé vzdialenosti. Kamarát ma raz zavolal na motokros. Vzal som si moju prilbu, veď predsa nebudem mať na hlave nejakú cudziu. Asi po hodine jazdenia po hline a kopčekoch som spadol. Spadol som rovno na hlavu a na kameň. Našťastie som z toho vyšiel len z otrasom mozgu, no kameň do prilby urobil normálnu priehlbinu, ktorú by som pokojne nazval dierou. Viete, prečo sa toto stalo na kvalitnej prilbe? Pretože kameň nie je asfalt.
Premýšľajte nad povrchom, na ktorý budete padať
Samozrejme, pri zrážke s automobilom sa môže stať, že do prilby niečo narazí bodovo a silne. Na cestách však väčšinou padáme na asfalt, teda na rovný povrch. Tlak je teda rozložený inak, presnejšie, na omnoho väčší povrch prilby. Pri páde na kameň, je síce náraz slabší, ako keby ste spadli na asfalt, no zároveň je tlak vyvíjaný len na veľmi malú plochu prilby. Preto sa v meste, na diaľnici a v lese, používajú iné typy prílb, ktoré sú skonštruované tak, aby dokázali doolať povrchom a nárazom, s ktorými sa stretnete najčastejšie v danom prostredí.
Ako teda vybrať vhodnú prilbu? Keď si ju budete kupovať, pozerajte na to, na čo je určená. Helmy na motokros noste len do lesa, tie na cestu len na cestu a tak ďalej. To je najjednoduchší a zároveň najúčinnejší spôsob pri výbere prilby na motorku.